اسراء

دین درعصر امروزی

                               

             دين در عصر امروزي

يكي از بزرگترين شبهات و سؤالاتي كه در عصر حاضر دامنگير اذهان جويا و كنجكـاو جوانـان است درك نـسبت دين با عناصـر ساختاري جهـان مدرن است .چگونه مي تـوان هم دين دار بود و هم مدرن ، آيا ديندار مدرن اجتماع نقيـض نيست ، آيا مي توان ضمن حفظ اصـول و پايبندي به اركـان دين به مؤلفه هاي مدرنيته حرمت نهاد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  85/05/28ساعت 9:18 بعد از ظهر  توسط شریف  | 

اسمائ الحسنی

لطيف:اسم لطيف در ليست ‌صفات الرحمن الرحيم قرار مي گيرد كه بعداً دربارۀ آن بحث خواهد شد اما در اينجا نيز به اين خاطر آن را ذكر كرديم كه بعضي گفته اند لطيف به اين معني است كه خداوند از محدوده ادراكات ما بيرون است وما توانايي پي بردن به ذات خداوند را نداريم.گفته اند لطيف از كلمۀ لطف (به معني نازك بودن ) گرفته شده و به معني نازك است ‌و چون چيزي كه نازك باشد بر خلاف چيزهاي غير نازك مشاهده نميشود پس.......
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  85/05/27ساعت 2:29 بعد از ظهر  توسط شریف  | 

نقش دین دردنیای امروز

کشف حقیقت،نقش وجایگاه دین درگروشناخت ماهیت،مسؤلیت ، وآغازوانجام انسان وعنصرحیات ونگاهی اجمالی به نظام آفرینش وارتباط میان این اموراست. ازمنظرمؤمنان،داعیان دعوت حق،راهیان راه  انبیاء، سالکان مسلک رسولان ،عالمان واندیشمندان آزاداندیش ، انسان نه اینکه موجودناشناخته ای نیست بلکه برای معرفت خویشتن وپدیده های اطراف خود دارای ابزارشناخت ومعرفت است وبه تعبیرقرآن ازسمع،بصروقلب برخوردارمیباشد. انسان همانگونه که برپایه قوانین وسنتهای الهی  ازنظرمادی،دورانی راطی میکند ودرمسیرتکامل بدون دخالت خود،گام هایی رابرمیدارد وبعدازسپری نمودن دوران(نطفه،علقه،مضغه)وگذرازدوران جنینی به زندگی دراین جهان گام مینهد ودرآن مراحل کودکی،نوجوانی،جوانی،میانسالی وکهنسالی راطی مینماید. ازطرف دیگراستعدادهای ذهنی،درونی وروانی او براساس آموزه ها ،الگوهای موجود،سیستم تعلیم وتربیت وفرهنگ وآداب رایج،رشدونمو می کند وبا توجه به تفاوت ونوع آنها شخصیت ویژه ای رابرای اوشکل می دهند.ازطرف دیگرحیات وزندگی بطورعمومی به چهارشکل تبلورپیدا نموده ومینماید وبنابرتقسیم بندی که استاد ناصرسبحانی(رح) انجام داده اند به:

  

                                      


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  85/05/24ساعت 9:22 بعد از ظهر  توسط شریف  | 

علاج قرآنی درمان ضعف همت وعزم


دكتر محمد بديع استاد دانشكده پزشكي دانشگاه قاهره


علاج قراني جهت درمان ضعف همت و عزم

علاج قراني جهت درمان ضعف همت و عزم
﴿ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ* وَلاَ يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً وَلاَ يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾ (التوبة: 120- 121
« زيرا كه هيچ تشنگي و خستگي و گرسنگي در راه خدا به آنان نمي رسد و گامي به جلو برنمي دارند كه موجب خشم كافران شود و به دشمنان دستبردي نمي زنند مگر اينكه به واسطه آن كارنيكوئي براي آنان نوشته مي شود. بي گمان خداوند پادا ش نيكوكاران را هدر نمي دهد. ( همچنين مجاهدان راه حق) هيچ خرجي خاه كم خواه زياد نمي كنند و هيچ سرزميني را پشت سر نمي گذارند مگر اينكه ( پاداش آن) برايشان نوشته مي شود تا خداوند پاداشي نيكوتر از كاري كه مي كنند بديشان دهد.» راه علاج تصحيح مفهوم،‌ ديدگاه و نيت است، زيرا علت اصلي سستي و كسالت ، ترس از پيامدهاي عمل صالح مي باشد كه شايد سبب زيان ديدن در امور دنيوي شود در حالي كه مؤمن به خوبي مي داند كه بهشت با سختي ها پوشيده شده و جهنم با شهوات ، خوشي ها و ديدگاه ناصحيح.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  85/05/03ساعت 5:10 بعد از ظهر  توسط شریف  |